Terug naar artikelen

‘Aashoera, de tiende dag van de maand El-Moeharram

Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).

Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

De maand El-Moeharram is de 1e maand van de Islamitische kalender. Deze maand wordt ook 'de maand van Allaah El-Moeharram' genoemd. Het vasten in deze maand wordt beschouwd als de meest lonende vasten na het vasten van de maand Ramadhaan.

Lees in dit artikel:
1-Het vasten in de maand El-Moeharram is het beste vasten na de maand Ramadhaan
2-De verdiensten van het vasten van de dag van Aashoera
3-De reden achter het vasten van de dag van Aashoera
4-Regelgeving van het vasten van Aashoera dag
5-Welke dag is het Aashoera, de negende of de tiende dag van El-Moeharram?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wij prijzen Allaah, loven Hem en danken Hem dat Hij voor ons tijden en gelegenheden ter beschikking heeft gesteld. Perioden waarin wij goede daden verrichten en waarvoor wij een grote beloning van Allaah Ta’aalaa zullen krijgen.

Allaah de Verhevene zegt:

{وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا}. سورة الفرقان 62.

‍Interpretatie van de betekenis van de Aayah:

{En Hij is Degene Die de nacht en de dag doet afwisselen voor wie er lering uit wil trekken en dankbaarheid wil tonen}.
Soerat El-Forqaan 62 (Qor-aan 25:62).

In een andere Aayah zegt Allaah de Verhevene:

{إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ، ذَٰلِكَ ٱلدِّينُ ٱلۡقَيِّمُۚ فَلَا تَظۡلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمۡۚ}. سورة التوبة 36.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Voorwaar, het aantal maanden bij Allaah is twaalf maanden. Zo staat het geschreven in het Boek van Allaah, sinds de dag waarop Hij de hemelen en de aarde schiep. Hiervan zijn er vier heilig. Dat is de rechte godsdienst, dus doe jullie zelf daarin geen onrecht aan}.

Soerat At-Tawbah 36 (Qor-aan 9:36).

Ibn Katier zei in zijn Tafsier:
Ali Ibn Talha radhiya Allaahoe anhoe zei dat Abdoe Allaah Ibn Abbaas radhiya Allaahoe anhoemaa heeft gezegd over de Woorden van Allaah:

{Voorwaar, het aantal maanden bij Allaah is twaalf maanden…, dus doe jullie zelf daarin geen onrecht aan}:

Doe jullie zelf daarin geen onrecht aan: Geldt voor alle maanden. Vervolgens selecteerde Allaah er hier vier maanden uit, maakte ze verboden (heilig) en verhief hun onschendbaarheid. Hij maakte de zonde in hen groot en de rechtvaardige daad en de beloning ervan groter.

Qadaada (overleden 118 H) zei:
{…dus doe jullie zelf daarin geen onrecht aan}:

“Het ernst van onrecht doen in de heilige maanden is groter dan onrecht doen in andere maanden.
Ook al is onrecht doen in alle andere maanden ook verboden. Maar Allaah verheerlijkt zijn gebod zoals Hij dat wil.

Hij vervolgt:

Allaah heeft de beste schepsels van onder Zijn schepping uitgekozen.

  • Hij heeft uit engelen boodschappers gekozen;
  • Hij heeft uit mensen boodschappers gekozen;
  • Hij heeft het gedenken van Allaah als beste uitspraak gekozen;
  • Hij heeft uit de aardeschepsels moskeeën gekozen;
  • Hij heeft uit de maanden de maand Ramadhaan en de heilige maanden     gekozen;
  • Hij heeft uit de dagen de vrijdag gekozen;
  • Hij heeft uit de nachten Lailat El-Qadr gekozen.

Dus verheerlijk wat Allaah heeft verheerlijkt.  

Want de zaken worden alleen verheerlijkt door datgene waar Allaah hen heeft verheerlijkt. Zo is het bekend bij de mensen van begrip en verstand.

Uit Tafsier Ibn Kathier, Soerat At-Tawbah Aayah 36, blz. 192.

De maand El-Moeharram behoort tot de vier geheiligde maanden van het jaar. Het vasten tijdens deze maand, inclusief de dag van ‘Aashoera is van grote belang. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa geeft de vastende gelovigen hiervoor een grote beloning.

1-Het vasten in de maand El-Moeharram is het beste vasten na de maand Ramadhaan

De Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:


"أَفْضَلُ الصِّيَامِ بعْدَ رَمضَانَ: شَهْرُ اللَّهِ المحرَّمُ، وَأَفْضَلُ الصَّلاةِ بَعْد الفَرِيضَةِ: صَلاةُ اللَّيْلِ". رواه مسلمٌ.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:

“Het beste vasten na de maand Ramadhaan is het vasten in de maand van Allaah El-Moeharram en het beste gebed na het verplichte gebed is het nachtgebed”.
Overgeleverd door Moeslim.

De vier maanden die in de Aayah worden genoemd, zijn de maanden Dhoel-Qi'dah, Dhoel-Hijja, Moeharram en Rajab.
Dit blijkt uit de woorden van Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam in zijn laatste Hadj-preek:

"السَّنةُ اثْنَا عَشَر شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُم: ثَلاثٌ مُتَوَالِيَاتٌ: ذُو الْقعْدة، وَذو الْحجَّةِ، والْمُحرَّمُ، وَرجُب مُضَرَ الذِي بَيْن جُمَادَى وشَعْبانَ".رواه البخاري ومسلم .

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:

"Het jaar heeft twaalf maanden, waarvan vier maanden heilig zijn: drie zijn achtereenvolgend; Dhoel-Qi'dah, Dhoel-Hijja en El-Moeharram en (de vierde is) Rajab-Moedar, deze komt tussen Djoemaada en Sha’baan."

Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.  

De tiende dag van de maand El-Moeharram wordt de dag van Aashoera genoemd.

Het vasten van deze dag is sterk aanbevolen, daar de beloning ervan van grote omvang is.  

2-De verdiensten van het vasten van de dag van Aashoera

De Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:

"... وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ ". رواه مسلم.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“… En met het vasten op de dag van Aashoera reken ik op dat Allaah de zonden vergeeft van het voorgaande jaar.”

Overgeleverd door Moeslim.

3-De reden achter het vasten van het vasten van Aashoera

Aashoera is een grote gebeurtenis, deze vond plaats op de tiende dag van de maand van Allaah El-Moeharram. Het is een dag van grote deugd, deze is gevast door de Profeet Moesaa aleihis-Salaam en door onze Profeet Mohammed salla Allaahoe aleihi wasallam.

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا، قَالَ: "قَدِمَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ، فَوَجَدَ الْيَهُودَ يَصُومُونَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ فَسُئِلُوا عَنْ ذَلِكَ ؟
فَقَالُوا: هَذَا الْيَوْمُ الَّذِي أَظْهَرَ اللهُ فِيهِ مُوسَى وَبَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى فِرْعَوْنَ، فَنَحْنُ نَصُومُهُ تَعْظِيمًا لَهُ،
فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: نَحْنُ أَوْلَى بِمُوسَى مِنْكُمْ فَأَمَرَ بِصَوْمِهِ". رواه البخاري ومسلم .

Ibn Abaas verhaalde dat toen de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam naar Medina emigreerde, zag hij de joden vasten op de dag van Aashoera. Hij vroeg hen erover.
Ze zeiden: “Dit is een dag waarop Allaah Moesaa en de nakomelingen van Israa-iel (van de profeet Jacobs) redde van Fir'aun (Farao). Wij vasten deze dag om hem te verheerlijken”.
De Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam zei:
“Wij staan dichter bij Moesaa dan jullie.”

Ibn Abaas vervolgt:
“Dus de Profeet vastte op deze dag en hij spoorde de Sahaabah aan om (op deze dag) te vasten”.  

Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.

Onder de dagen die aanbevolen zijn om te vasten is de negende dag van Moeharram (de dag vóór Aashoera).

روى عبد الله بن عباس رضي الله عنهما قال:
"حِينَ صَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ قَالُوا يَارَسُولَ اللَّهِ، إِنَّهُ يَوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:"فَإِذَا كَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ صُمْنَا الْيَوْمَ التَّاسِعَ".
قَالَ: "فَلَمْ يَأْتِ الْعَامُ الْمُقْبِلُ حَتَّى تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ". رواه مسلم.

Abdoe Allaah Ibn Abbaas, radhiya Allaahoe anhoemaa zei :
“Toen de Boodschapper van Allaah vastte op de dag van Aashoera en beval deze dag te vasten, zeiden de Sahaabah:
“O Boodschapper van Allaah, het is de dag die vereert wordt door de Joden en Christenen”.
De Boodschapper van Allaah zei :
"Volgende jaar zullen wij – als Allaah het wil - op de negende dag (ook) vasten”.
Hij zei: “Maar het volgende jaar was nog niet bereikt of de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam was overleden.”

Overgeleverd door Moeslim.

Uit deze Hadieth is op te maken dat de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam de intentie had om ook op de 9e dag te vasten. Maar hij overleed voordat die dag kwam.

4-Regelgeving van het vasten van Aashoera dag

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، قالَتْ: كَانَتْ قُرَيْشٌ تَصُومُ عَاشُورَاءَ في الجَاهِلِيَّةِ، وَكانَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ يَصُومُهُ، فَلَمَّا هَاجَرَ إلى المَدِينَةِ،صَامَهُ وَأَمَرَ بصِيَامِهِ، فَلَمَّا فُرِضَ شَهْرُ رَمَضَانَ قالَ: مَن شَاءَ صَامَهُ وَمَن شَاءَ تَرَكَهُ.
أخرجه البخاري، ومسلم، وأبو داود، والترمذي.

Aisha, radhiya Allaahoe anhaa zei dat de mensen van Qoraysh vastten op de dag van Aashoera in de pre-islamitische periode. De Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam vastte op deze dag.
Toen hij naar Medina emigreerde, vastte hij deze dag en beval (de Sahaabah) om het te vasten. Wanneer  (het vasten) van de maand Ramadhaan verplicht werd, zei de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam:
“Wie wil vasten vast, wie niet wil mag het laten”.
Overgeleverd door Moeslim.

En in een overlevering van El-Boekhaarie werd verhaald:
“Zij vastten Aashoera voordat de Ramadhaan verplicht werd, en het was een dag waarop de Ka’ba werd bekleed”.

Overgeleverd door El-Boekhaarie, Moeslim en anderen.

Moe’awiyah radhiya Allaahoe anhoe heeft de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam horen zeggen:

"هذا يَوْمُ عَاشُورَاءَ، وَلَمْ يَكْتُبِ اللَّهُ علَيْكُم صِيَامَهُ، وَأَنَا صَائِمٌ، فمَن أَحَبَّ مِنكُم أَنْ يَصُومَ فَلْيَصُمْ، وَمَن أَحَبَّ أَنْ يُفْطِرَ فَلْيُفْطِرْ. " رواه البخاريومسلم.

Dit is de dag van Aashoera, Allaah heeft zijn vasten niet voor jou verordend en ik vast. Wie wil vasten vast, en wie niet wil mag eten”.

Overgeleverd door El-Boekhaarie, Moeslim en anderen

5-Welke dag is het Aashoera, de negende of de tiende dag van El-Moeharram?

Sheych Mohammed Mohammed Ali Ferkous zei:
De mening van de meerderheid van de geleerden onder de voorgangers en opvolgers is dat Aashoera de 10e dag van de maand van Allaah El-Moeharram is. Dit is af te leiden van de benaming”*.  
*Ashoeraa is afgeleid van het getal Ashara (tien).

Uitleg Sahieh Moeslim van An-Nawawie.

“Dit wordt versterkt door de Hadieth van Abdoe Allaah Ibn Abbaas, radhiya Allaahoe anhoemaa, waarin hij vertelde dat de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam heeft opgedragen om de dag van Aashoera te vasten, de tiende dag".

Overgeleverd door At-Tirmidhie en authentiek bevonden door El-Albaanie.

Abdoe Allaah Ibn Abbaas radhiya Allaahoe anhoemaa zei:

"خَالِفُوا اليَهُودَ، صُومُوا التَّاسِعَ وَالْعَاشِرَ"، كَمَا يَدُلُّ عَلَيْه ظَوَاهرُ الأَحَاديثِ الوَاردةِ فِي بَيان حُكم صيام عاشوراء وفضلِه، وهو الراجح.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Handel(wees) anders dan de Joden, vast de negende en de tiende”, zoals blijkt uit de duidelijke betekenissen van de Ahaadieth die zijn genoemd in de regelgeving van het vasten van Aashoera en de deugd ervan, wat het meest correct is”.

Overgeleverd door Bayhaqie en authentiek bevonden door El-Albaanie.

https://ferkous.com/home/?q=fatwa-1157

En Allaah de Verhevene weet het, het beste.

 

 

De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren