Terug naar artikelen

De Khul’, de scheiding op verzoek van de vrouw

Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, De Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle).

Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Wanneer een vrouw trouwt in de Islaam wordt zij onderhouden door haar man. Dit is volgens de wetenschappelijke consensus onder de geleerden. Ook al is de vrouw vermogend.
Maar sommige mannen willen hun vrouwen niet voldoende voorzien in onderhoud. Met name wanneer de vrouw wat middelen zou hebben, ook al is dat niet voldoende.

Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa noemt de mannen toezichthouders en onderhouders van hun vrouwen.
Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zei:

{الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ}. سورة النساء 34 .


(Interpretatie van de betekenis van de Aayah):
{De mannen zijn de toezichthouders (zie ook de onderhouders) van de vrouwen omdat Allaah de ene boven de andere heeft bevoorrecht en omdat zij (de mannen) van hun bezittingen uitgeven (om de vrouwen te onderhouden)}.

Soerat An-Nisaa 34 (Qor-aan 4:34)

Ibn Kathier zei: Ali ibn Abie Talha zei op gezag van Ibn Abbaas radhiya Allaahoe ‘anhoem:
{De mannen zijn de toezichthouders (de onderhouders) van de vrouwen}, dit betekent:
“Zij zijn leiders over hen en de vrouwen moeten hen gehoorzamen in hetgeen Allaah heeft bevolen. Zij (de vrouw) hoort hem te gehoorzamen door goed om te gaan met zijn familie en goed te zorgen voor zijn eigendommen”.

Ibn Kathier vervolgt:
“Dit is ook de mening van Moeqaatil, Assoeddie en Adhahhaak ”. 
Tafsier van Ibn Kathier 1/492.

De man moet zijn vrouw naar zijn vermogen onderhouden. Dit omvat het haar voorzien in de huisvesting, voeding en kleding. Ook moet hij haar voorzien van medische zorg e.d.

Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:

{أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ مِنْ وُجْدِكُمْ وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ}.سورة الطلاق 6.


(Interpretatie van de betekenis van de Aayah):
{Laat hen (de gescheiden vrouwen) verblijven waar jullie verblijven, naar jullie vermogen. En behandel hen niet oneerlijk om hen in het nauw te drijven}.

Soerat At-Talaaq 6 (Qor-aan 65:6).

De man moet ook weten dat voor alles wat hij uitgeeft om zijn vrouw te ouderhouden hij daarvoor beloond word (wanneer hij dat omwille van Allaah doet). De partners helpen elkaar, ondersteunen elkaar en leiden hierdoor een harmonieus leven.

Maar in sommige huwelijken gaat het niet altijd goed. Er ontstaan soms ernstige problemen tussen de partners. Soms ligt het aan de vrouw, wat resulteert is een echtscheiding. De man scheidt van zijn vrouw en de partners gaan uit elkaar.
In sommige gevallen ligt de schuld bij de man, waardoor de vrouw niet meer bij hem wil/kan blijven en vraagt haar man dan om van haar te scheiden. Dit heet in de Fiqh (islamitische jurisprudentie) Khul', wordt uitgesproken: El-Khoel’.

1-Definitie van El Khoel’:
El Khoel' (verder in deze tekst de Khoel’) is de scheiding van de vrouw op haar verzoek, tegen compensatie. De man neemt een vergoeding van zijn vrouw aan en scheidt van haar. In de meeste gevallen is deze vergoeding gelijk aan de betaalde bruidsschat bij aanvang van het huwelijk. Maar kan in sommige gevallen meer of minder zijn. Dit ligt aan de gemaakte afspraak tijdens de onderhandeling van de partners.

2-Het bewijs van de Khoel’ uit het Boek van Allaah:

{وَلا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلا أَنْ يَخَافَا أَلا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ}. سورة البقرة 229.

(Interpretatie van de betekenis van de Aayah):
{En het is jullie niet toegestaan om iets terug te nemen van dat wat jullie hun gegeven hebben, behalve wanneer beide (partners) vrezen dat zij niet in staat zullen zijn om zich te houden aan de grenzen van Allaah. Als jullie vervolgens vrezen dat zij niet in staat zijn om zich te houden aan de grenzen van Allaah, dan treft hen beiden geen blaam wanneer zij (de vrouw) zich ermee vrijkoopt}.

Soerat El-Baqarah 229 (Qor-aan 2:229).

3-Het bewijs van de Khoel’ uit de Soennah van de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam:


De vrouw heeft ook recht om haar man te vragen om het huwelijkscontract te ontbinden.
Dat gebeurde ook in de tijd van de Sahaabah, terwijl de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam nog leefde.
Abdoe Allaah Ibn Abbaas radhiya Allaahoe anhoema verhaalde dat de echtgenote van de Sahaabie Thaabit Ibn Qays radhiya Allaahoe anhoe kwam bij de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam en zei tegen hem:

يا رسولَ اللَّهِ ! ثابتُ بنُ قيسٍ ، أما إنِّي ما أعيبُ عليهِ في خُلُقٍ ولا دينٍ ،ولَكِنِّي أكْرَهُ الكُفرَ في الإسلامِ ، فقالَ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ : أتردِّينَ عليهِ حديقتَهُ ؟ قالَت : نعَم! قالَ رسولُ اللَّهِ : اقبَلِ الحديقةَ وطلِّقها تَطليقةً".
رواه البخاري وغيره.


(Interpretatie van de betekenis van de overlevering):
“O Boodschapper van Allaah, ik heb niets te klagen over het gedrag en geloof van Thaabit Ibn Qays maar ik haat het om in ongeloof te vervallen (door haar man onrecht aan te doen)”.

Waarop de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam tegen haar zei: 
“Ben je bereid om hem zijn tuin terug te geven?” (de tuin was haar bruidsschat).
Zij zei: “Ja”.
Toen zei de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam tegen Thaabit Ibn Qays: 
“Neem jij je tuin terug en geef haar haar scheiding.”

Overgeleverd door El-Boekhaarie en anderen, op gezag van Abdoe Allaah Ibn Abbaas radhiya Allaahoe anhoema.

Hierdoor zijn de geleerden er van uit gegaan dat wanneer een vrouw niet bij haar man kan of wil blijven het haar is toegestaan om de Khoel’ te vragen. In sommige gevallen kan de voogd van de vrouw de Khoel’ afdwingen.

4-Geldt voor de Khoel’ dezelfde regelgeving als voor de echtscheiding?:

Aan Sheych Ibn Baaz werd de volgende vraag gesteld:
“Geldt voor de Khoel’ dezelfde regelgeving als voor de echtscheiding.
Is er sprake van een echtscheiding wanneer de man reeds twee keer van haar is gescheiden?
Wordt de Khoel’ hier beschouwd als de derde echtscheiding?
Of is het toegestaan ​​voor hem om haar terug te nemen als ze ermee instemt?”

Hij antwoordde:
“Dit is een punt van discussie onder de geleerden en het dient te worden besloten  door de rechtbanken. Maar als de bedoeling van deze Khoel’ om te scheiden was, dan vindt een echtscheiding plaats. Als de man zegt: “Je bent van mij gescheiden of “Je bent ‘nietig’ verklaard ”of iets dergelijks met de bedoeling van haar te scheiden dan is het een scheiding.

De Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam zei tegen Thaabit Ibn Qays (zie Hadieth hierboven): "Hij scheidt van haar met één scheiding”.

Als hij (de man) het geld aanneemt en zegt: “Ze is gescheiden” of hij zegt: “We zijn uit elkaar” of “Je bent “nietig verklaard” met het oog op een echtscheiding dan is dat een keer scheiden. Als er twee echtscheidingen eerder plaats hebben gevonden dan zijn jullie nu drie keer gescheiden...”

Maar als hij dit deed zonder de bedoeling om te scheiden en hij zei toen hij het geld aannam: “Ik heb het uitgemaakt” of “Ik heb jou nietig verklaard” en hij vermeldde geen echtscheiding, dan telt het niet als echtscheiding.

Maar als hij zegt: “Ik heb jou nietig verklaard”, dit is een punt van discussie.
Maar sommige geleerden tellen dit als één keer scheiden, anderen tellen het niet als een echtscheiding.
In deze situatie moet men het aan de overheid (de rechtbank) overlaten die in deze zaak een besluit dient te nemen...". Einde citaat.

https://binbaz.org.sa/fatwas/2248/%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%84%D8%B9-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%A7

En Allaah de Verhevene weet het, het beste.

 

 

 

 

De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren