Terug naar artikelen
Aqiedah

De regelgeving en de gedragscode van het dromen

Team Assidq

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige). Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Niemand kan de dromen verklaren. Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa alleen weet wat werkelijk achter een droom zit.

De Soennah van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam heeft de regelgeving en de gedragscode hiervan goed uitgelegd. Ik nodig u om het onderstaande goed te lezen.

‘Awf Ibn Maalik radhiya Allaahoe ‘anhoe heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam heeft gezegd:

"إِنَّ الرُّؤْيَا ثَلَاثٌ: مِنْهَا أَهَاوِيلُ مِنْ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ بِهَا ابْنَ آدَمَ ، وَمِنْهَا مَا يَهُمُّ بِهِ الرَّجُلُ فِي يَقَظَتِهِ ، فَيَرَاهُ فِي مَنَامِهِ وَمِنْهَا جُزْءٌ مِنْ سِتَّةٍ وَأَرْبَعِينَ جُزْءًا مِنْ النُّبُوَّةِ".

أخرجه ابن ماجه ، وقال الألباني: "وهذا إسناد صحيح رجاله ثقات" ، انظر السلسلة الصحيحة رقم 1870.

“Er zijn drie verschillende dromen:

1-“Dromen die veroorzaakt worden door de Sheytaan zodat hij de nakomelingen van Adam (de mensen) laat lijden;

2-Dromen die te maken hebben met zaken die men overdag meemaakt en deze ook in zijn slaap ziet;

3-Dromen die te maken hebben met de goede Ro-e-yaa, die onderdeel maakt van zesenveertig delen van Profeetschap”¹.

Er zijn dus drie soorten dromen:

  1. De eerste soort: Dromen die van de Shaytaan afkomstig zijn om onrust te veroorzaken bij de mensen;
  2. De tweede soort: Wat men meemaakt (in het dagelijks leven) en wat gedomineerd wordt door het menselijk denken wanneer men wakker is;
  3. De derde soort: wat men meemaakt aan goede Ro-aa (meervoud van Ro-e-yaa) en dit is afkomstig van Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa. Dit is het beste wat men in zijn slaap kan zien.

Aboe Qataadah radhiya Allaahoe ‘anhoe zei: Ik heb de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam horen zeggen:

"الرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ مِنْ اللَّه ، وَالْحُلُمُ مِنْ الشَّيْطَانِ ، فَإِذَا حَلَمَ أَحَدُكُمْ حُلُمًا يَخَافُهُ فَلْيَبْصُقْ عَنْ يَسَارِهِ ، وَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّهَا فَإِنَّهَا لَا تَضُرُّهُ".

أخرجه البخاري ومسلم.

“De goede Ro-e-yaa komt van Allaah, en de slechte droom komt van de Shaytaan.

Wie iets kwaads droomt, laat hem drie keer blazen (zachtjes tuffen) naar zijn linkerzijde en toevlucht zoeken (bij Allaah tegen haar kwaad (kwaad van de droom). Dit zal hem niet deren”².

En de mensen betreffende het onderwerp van dromen zijn tussen extremisme en verwaarlozing. Er zijn mensen die zich verdiepen in de dromen en die hun leven daarop bouwen en zelfs bepaalde resultaten daarvan verwachten. Maar ook anderen die geen aandacht daaraan besteden. Maar de juiste middenweg daartussen is de leiding van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam te volgen.

Onder de eerste groep zijn er zelfs zwakke moslims die regelgevingen baseren op hun dromen. Maar ook anderen die hun dromen laten interpreteren door zogenaamde ‘dromen interpretators’. En degenen die de dromen interpreteren aan zwakke moslims moeten Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa vrezen. Want de werkelijkheid van datgene wat men in zijn slaap meemaakt aan dromen behoort tot het onwaarneembare, wat alleen Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa kent.

Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa zegt:

{قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ}.

سورة النمل 65.

{Zeg: “niemand kent het onwaarneembare in de hemelen en op de aarde, behalve Allaah”.}³

Het beste is, dat wanneer men een Ro-e-yaa (een goede droom) meemaakt, dit alleen aan een vertrouwde persoon vertelt of aan een persoon die hem goed advies kan geven. Dit is te begrijpen uit bovenstaande Hadieth (en andere) maar ook uit het Boek van Allaah. Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa zegt, verhalend over de profeet Yoesoef ‘aleihi assalaam:

{قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا}.

سورة يوسف 5.

{Hij zei: “o mijn zoon vertel jouw droom niet aan jouw broeders, anders zullen zij een plan tegen jou beramen”}⁴.

Sheych Ibn ‘Oethaimien is gevraagd over de authenticiteit van het boek ‘interpretatie van de dromen’, dat men beweert dat het van Mohammed Ibn Sirine is, en het feit dat hij (de auteur) de dromen (van een persoon) in verband bracht met de El-Adjal (het tijdstip waarop iemand doodgaat), alsook wat men aan voorziening zou hebben, de goedheid en het kwaad wat iemand kan treffen.

Wat is de regelgeving van het geloven in datgene wat zich in dit soort boeken bevindt en het zich baseren op de inhoud ervan? Ook omdat zich in dit boek Aayaat uit El-Qor-aan en Ahaadieth uit de Soennah van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam bevinden?    

Antwoord: “Als antwoord op deze vraag, zou ik mijn broeders willen adviseren om dit soort boeken niet aan te schaffen en ook niet te lezen. Omdat het geen neergezonden openbaring is. Omdat deze boeken meningen kunnen inhouden die echt maar ook vals kunnen zijn.  

En zo kan de  droom wel uitkomen, maar de werkelijkheid daarvan verschilt per persoon. Het is ook afhankelijk van de tijd en van de plaats. Als men een droom meemaakt, in een bepaalde beeld, wil dit niet zeggen dat iedereen die dezelfde droom meemaakt ook dezelfde interpretatie krijgt.

Sterker nog: de interpretatie van een droom bij een persoon kan enorm verschillen van de interpretatie van dezelfde droom bij een andere persoon.

Ik adviseer hierbij mijn moslimbroeders, wanneer zij zulke dromen meemaken, dat zij zich vasthouden aan de leiding van de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam. Wanneer iemand onder hen een goede droom meemaakt, laat hem dat alleen vertellen aan iemand die hij lief heeft. Zoals iemand, die in zijn droom ziet dat iemand hem vertelt dat hij naar het Paradijs gaat of iets dergelijks, laat hem dan alleen met degene die hij lief heeft hierover spreken. En wanneer hij iets ziet wat hij haat, laat hem dan met niemand daarover spreken. En laat hem vervolgens op zijn andere zijde gaan liggen, als hij wakker wordt. Als hij datgene wat de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam heeft opgedragen doet, zal hem dit nooit deren met toestemming van Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa.

Daarom werden de Sahaabah moge Allaah tevreden over hen zijn (soms) ook ziek vanwege datgene wat zij in hun dromen meemaakten totdat de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam hen met deze Hadieth heeft aangesproken. Zij handelden dan overeenkomstig deze Hadieth en zo werden zij beschermd tegen het kwaad van de dromen”.⁵

  1. Overgeleverd door Ibn Maadjah en Hasan (goed) bevonden door Sheych El-Albaanie in As-Sahiehah nr. 1870.
  2. Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.
  3. Soerat An-Naml 65.
  4. Soerat Yoesoef 5.
  5. Fataawaa Nooron ‘Alaa Ad-Darb 2/483-484.

De zuivere Islaam

Volgens het begrip van de vrome voorgangers
DONEER