Bismi Allaah Ar-Rahmaan Ar-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, wij prijzen Hem en vragen Hem om hulp en Zijn vergiffenis. En wij zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwaad van onze eigenzielen en de slechtheid van onze daden. Wie door Allaah wordt geleid, kan door niemand misleid worden en wie Allaah laat dwalen kan door niemand geleid worden en ik getuig dat er geen God is – die het recht heeft om aanbeden te worden –behalve Allaah en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is. De beste die Allaah heeft aanbeden en Hem gedacht, Hem veel heeft geprezen en bedankt. Moge Allaah de Verhevene Zijn overvloedige Salaat en Salaam zenden op onze Profeet Mohammed, zijn familieleden en al zijn metgezellen en degene die hen volgen.
De metgezel Abdoellaah Ibn Mas’oed, moge Allaah tevreden over hem zijn, heeft aan de Profeet Mohammed salla Allaahoe ‘aleihi wasallam gevraagd:
(Interpretatie van de betekenis van de overlevering):
“Wat is de allergrootste zonde?”
De Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam antwoordde:
“Dat je een partner toekent aan Allaah, terwijl Hij (Allaah) jou heeft geschapen.”
Overgeleverd door El-Boekhaarie 4/1626 en Moeslim 1/90.
Een partner aan Allaah toekennen houdt in dat deze partner als god naast Allaah beschouwd wordt. Aan deze partner wordt de rol van Allaah toebedeeld in het onderhouden van het Heelal, deze wordt beschreven met de Eigenschapen van Allaah, of wordt met of naast Allaah aanbeden. En dit is Shirk¹, de allergrootste zonde en de ergste ongehoorzaamheid aan Allaah, de Verhevene.
Tevens is Shirk de enige zonde die Allaah de Verhevene niemand vergeeft, wanneer men komt te overlijden zonder het verrichten van Tawbah² hiervoor.
Want Allaah de Verhevene zegt:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Voorwaar, Allaah vergeeft niet dat er deelgenoten aan Hem worden toegekend, maar Hij vergeeft daarnaast al het andere aan wie Hij wil.} Soerat An-Nisaa-e 48.
In een ander vers zegt Allaah de Verhevene:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Voorwaar, degene die deelgenoten aan Allaah toekent, Allaah heeft hem waarlijk het Paradijs verboden en zijn verblijfplaats zal het Vuur zijn. En voor de onrechtplegers zijn er geen helpers}.
Soerat El-Maa-idah 72.
De mensheid is door de geschiedenis heen door Shirk geteisterd, sinds de tijd van de profeet Noeh (de profeet Noach), vrede zij met hem tot op heden. Dat houdt in dat de volkeren elkaar of andere schepsels, zoals het vuur, de bomen, de zon, de maan, de beelden naast Allaah de Verhevene aanbaden.
Allaah de Verhevene heeft veel profeten naar hun volkeren gestuurd, allen met steeds dezelfde boodschap: Aanbid Allaah alleen en vermijd de afgoderij!
Allaah de Verhevene zegt:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{En voorzeker, Wij hebben naar iedere gemeenschap een boodschapper gezonden (die verkondigde) “Aanbid Allaah (alleen) en vermijd de Taaghoet³.”}
Soerat An-Nahl 36.
Ook het christelijke geloof was op Tawhied⁴ gebaseerd. Dat wil zeggen dat Allaah de Verhevene, Iesaa (Jezus) vrede zij met hem, met dezelfde boodschap heeft gezonden als Noeh (Noach) Ibraahiem (Abraham), Moesaa (Mozes), Mohammed en alle andere profeten, vrede van Allaah zij met hun allen.
Allaah de Verhevene heeft Iesaa (Jezus), vrede zij met hem in de Qor-aan (koran) opgedragen het volgende aan zijn volk te verkondigen:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Voorwaar, Allaah is mijn Heer en jullie Heer, dus aanbid Hem, dit is een recht Pad.} Soerat Maryam 36.
Een dergelijk vers is ook in de Bijbel te vinden en wel in Markus, 12:29:
(Jezus antwoordde: “Het eerste is: Hoor Israël, de Here onze God, de Here is één...”).
En in Matheus 4/8, 4/9 & 4/10:
“Opnieuw nam de duivel hem (Jezus) mee naar een zeer hoge berg en toonde hem alle koninkrijken van de wereld en hun heerlijkheden, en zei tot hem: Al deze dingen zal ik u geven, indien gij neervalt en mij aanbidt. Toen zei Jezus tot hem (de duivel): ''Ga weg, satan, want er staat geschreven: de Heere uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen.”
Dus de profeet Iesaa (Jezus Christus) vrede zij met hem, heeft zijn mensen uitgenodigd om alleen Allaah, zijn Heer en de Heer der werelden te aanbidden. Toch hebben de christenen hier geen gehoor aan gegeven, maar het pad van Shirk (afgoderij) bewandeld. Zij zeiden namelijk dat Allaah Zich een kind heeft genomen en zij zeiden dat Iesaa de zoon van Maryam vrede zij met hem(Jezus Christus, de zoon van Maria), de zoon van Allaah is. Erger nog, zij zeiden dat Iesaa vrede zij met hem (Jezus Christus) Allaah zelf is.
Allaah de Verhevene zegt:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Verheven is Allaah boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.} Soerat El-Hashr 23.
Het verhaal van Iesaa (Jezus Christus) vrede zij met hem heeft Allaah de Verhevene verduidelijkt in de Qor-aan. Hij heeft tevens degenen die Hem een kind toeschrijven gewaarschuwd in de volgende verzen:
(Interpretatie van de betekenis van de verzen):
{En zij zeiden: De meest Barmhartige (Allaah) heeft Zich een kind genomen. Voorzeker, jullie zijn met iets schrikbarends gekomen.
De hemelen dreigen daardoor uiteen te barsten, en de aarde dreigt te splijten en de bergen dreigen volledig in te storen, omdat zij een kind aan de Barmhartige hebben toegeschreven.
Maar het is niet gepast voor de Meest Barmhartige om Zich een kind te nemen.
Er is niemand in de hemelen en op aarde, of hij zal als een dienaar tot de Meest Barmhartige komen.}
Soerat Maryam 88-93.
Het juiste verhaal van Iesaa (Jezus Christus) vrede zij met hem, heeft Allaah de Verhevene in de Qor-aan als volgt verduidelijkt, met name in Soerat Maryam. Lees de volgende verzen.
Allaah de Verhevene zegt:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{En gedenk (o Mohammed) Maryam (Maria) in het Boek, toen zij zich afzonderde van haar familie in een oostelijk gelegen plaats.} Soerat Maryam 16.
Hierna stuurde Allaah de Verhevene de engel Djibriel vrede zij met hem (Gabriel) naar Maryam om aan haar door te geven dat Allaah de Verhevene haar een kind zou schenken. Allaah de Verhevene zegt
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Daarna stuurden Wij Onze Rooh⁵ naar haar, die zich vervolgens aan haar toonde in de gedaante van een volmaakt mens.} Soerat Maryam 17.
Omdat Maryam een kuise en reine vrouw was, schrok zij van de engel Gabriel, die in een gedaante van een vreemde man voor haar verscheen, en zocht toevlucht bij Allaah zeggend:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Zij (Maryam) zei: Voorwaar, ik zoek mijn toevlucht bij de meest Barmhartige(Allaah) tegen jou, indien jij Allaah vreest.} Soerat Maryam 18.
En de engel Gabriel antwoordde haar geruststellend:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Hij (Gabriel) zei: Ik ben slechts een Gezant van jouw Heer, (die gezonden is) om jou een reine zoon te schenken.} Soerat Maryam 19.
Maryam verbaasde zich, aangezien zij niet getrouwd en geen overspelige vrouw was. En reageerde hierop met het volgende:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Zij zei: Hoe kan ik een zoon krijgen terwijl geen mens mij heeft aangeraakt en ik geen onkuise vrouw ben.} Soerat Maryam 20.
Hierna, en om haar gerust te stellen, zei Djibriel (de engel Gabriël) vrede zij met hem:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Hij (Gabriel) zei: Zo zal het zijn. Jouw Heer zegt: Het is gemakkelijk voor Mij.
En zodat Wij van hem een teken zullen maken voor de mensen en (als) een Genade van Ons. En het is een (reeds) besloten zaak.}
Soerat Maryam 21.
Maryam werd zwanger van Iesaa (van Jezus Christus) vrede zij met hem.
Allaah de Verhevene zegt:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{En zo droeg zij hem (Maryam droeg Iesaa in haar buik) waarna zij zich met hem afzonderde op een verafgelegen plaats.} Soerat Maryam 22.
Nadat de zwangerschapsperiode was verstreken, baarde Maryam haar zoon Iesaa vrede zij met hem en ging hiermee naar haar volk. Allaah de Verhevene zegt:
(Interpretatie van de betekenis van verzen):
{Toen kwam zij met hem (dat wil zeggen met Iesaa) naar haar volk, terwijl zij hem droeg.
Zij zeiden: O Maryam, jij bent zeker met iets schrikbarends gekomen.
O zus van Haaroen, jouw vader was geen slechte man, noch was jouw moeder een onkuise vrouw.
Toen wees zij naar hem (naar Iesaa).
Zij zeiden: hoe kunnen wij tegen iemand spreken die nog als baby in de wieg ligt?} Soerat Maryam 27-29.
En hier deed Allaah Iesaa (Jezus Christus) vrede zij met hem spreken en liet hem zijn verhaal doen. Allaah de Verhevene zegt bij monde van Jezus:
(Interpretatie van de betekenis van de verzen):
{Voorwaar ik ben een dienaar van Allaah, Hij heeft mij het boek gegeven en Hij heeft mij tot een profeet gemaakt.
En Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook bevind. En Hij heeft mij opgedragen om het gebed te verrichten en Zakaat af te dragen zolang ik leef.} Soerat Maryam 30-31.
En omdat Iesaa (Jezus Christus) vrede zij met hem, niets anders was dan een profeet en dienaar van Allaah, zegt hij:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Waarlijk, Allaah is mijn Heer en jullie Heer dus aanbid hem, dit is het rechte Pad.} Soerat Maryam 36.
En Allaah de Verhevene bekrachtigde dit verhaal nog eens. Hij zei:
(Interpretatie van de betekenis van de verzen):
{De Messias (Iesaa), de zoon van Maryam was niet meer dan een boodschapper.
Vóór hem zijn er zeker reeds boodschappers heen gegaan en zijn moeder was een waarachtig vrouw.
Zij aten beiden voedsel. Zie hoe wij de tekenen aan hen duidelijk maken en zie vervolgens hoe zij zijn afgedwaald van Zijn aanbidding (van het aanbidden van Allaah).} Soerat El-Maaidah 75.
En in een ander vers verduidelijkt Allaah de Verhevene dit nog eens met het volgende vers:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Voorwaar, de gelijkenis van de schepping van Iesaa is bij Allaah net zoals de gelijkenis van de schepping van Adam.
Hij schiep hem uit aarde en zei vervolgens tegen hem: ‘Wees’, en hij was er.}
Soerat Aal-‘Imraan 59.
Allaah heeft Zich dus geen kind genomen, dit past niet bij Hem, want Hij is de Schepper, de Bezitter en de Onderhouder van alles. Alle schepsels hebben Hem nodig en zijn afhankelijk van Hem en Hij heeft hen niet nodig.
En dit betekent dat Hij de Heer van alle schepsels is. En dit impliceert dat er geen Rabb (geen Heer) is die het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah, de Verhevene.
En alle schepsels die buiten Hem of naast Hem worden aandeden zijn valse goden, hen aanbidden is dus ook vals.
Allaah de Verhevene zegt:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Dat is omdat Allaah de Waarheid is en omdat wat zij naast Hem aanroepen vals is en omdat Allaah de Verhevene, de Grootste is.} Soerat El-Hadjj 62.
En tot slot:
Deze boodschap is gericht aan de Christenen, die Iesaa (Jezus christus), vrede zij met hem, het kruis, de beelden en andere schepsels die zij zelf hebben gemaakt, aanbidden. En aan hen worden de volgende Woorden van Allaah voorgedragen:
(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Zeg ‘O lieden van het Boek⁶, kom tot een rechtvaardig woord tussen ons en jullie; dat wij niemand dan Allaah aanbidden. En dat wij niets als deelgenoot aan Hem toekennen en dat wij elkaar niet als goden (ter aanbidding) aannemen naast Allaah. Als zij zich dan afwenden, zeg dan: ‘Getuig dat wij waarlijk moslims⁷ zijn’.} Soerat Aal ‘Imraan 64.
Moge Allaah ons voor afgoderij en alle zondes behoeden en ons standvastigheid schenken om op het juiste pad te blijven.
En moge Allaah alle afgedwaalde mensen naar het juiste pad leiden, aamien.