Terug naar vragen & antwoorden
Fiqh

De regelgeving omtrent dromen

Wat is de regelgeving omtrent dromen? Kan iemand de dromen verklaren?

Alle lof is aan Allaah, de Heer der werelden. Hem Alleen aanbidden wij en Hem Alleen vragen wij om hulp. Degene die door Allaah wordt geleid, kan door niemand worden misleid en wie Allaah laat dwalen kan door niemand worden geleid. En ik getuig dat er geen godheid is - die het recht heeft om aanbeden te worden - behalve Allaah, en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is.

Weet, beste broeder/zuster dat niemand de dromen kan verklaren. Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa alleen weet wat werkelijk achter een droom zit.

De Soennah van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam heeft de regelgeving en de gedragscode hiervan goed uitgelegd. Ik nodig u om het onderstaande goed te lezen.

‘Awf Ibn Maalik radhiya Allaahoe ‘anhoe heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam heeft gezegd:

إِنَّ الرُّؤْيَا ثَلَاثٌ: مِنْهَا أَهَاوِيلٌ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ بِهَا ابْنَ آدَمَ ، وَمِنْهَا مَا يَهُمُّ بِهِ الرَّجُلُ فِي يَقَظَتِهِ فَيَرَاهُ فِي مَنَامِهِ ، وَمِنْهَا جُزْءٌ مِنْ سِتَّةٍ وَأَرْبَعِينَ جُزْءًا مِنَ النُّبُوَّةِ".

رواه ابن ماجة وغيرة ، وحسنه الشيخ الألباني في صحيح ابن ماجة.

“Er zijn drie verschillende dromen:

Er zijn dromen die veroorzaakt worden door de Sheytaan zodat hij de nakomelingen van Adam (de mensen) laat lijden;

Andere dromen die verband hebben met datgene men overdag meemaakt en deze ook in zijn slaap ziet;

En de goede Ro-e-yaa, die onderdeel uitmaakt van zesenveertig delen van het profeetschap”.

Overgeleverd door Ibn Maadjah en Hasan (goed) bevonden door Sheych El-Albaanie.

Er zijn dus drie soorten dromen:

1-De eerste soort: dromen die van de Sheytaan afkomstig zijn om onrust te veroorzaken bij de mensen;

2-De tweede soort: wat men meemaakt (in het dagelijks leven) en wat gedomineerd wordt door het menselijk denken wanneer men wakker is;

3-De derde soort: wat men meemaakt aan goede Ro-aa (meervoud van Ro-e-yaa) en dit is afkomstig van Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa. Dit is het beste wat men in zijn slaap kan zien.

Aboe Qataadah radhiya Allaahoe ‘anhoe zei: Ik heb de Boodschapper van Allaah horen zeggen:

الرُّؤْيَا مِنَ اللهِ وَالْحُلْمُ مِنَ الشَّيْطَانِ فَإِذَا حَلَمَ أَحَدُكُمْ حُلْمًا يَكْرَهُهُ فَلْيَنْفُثْ عَنْ يَسَارِهِ ثَلَاثًا وَلْيَتَعَوَّذْ بِاللهِ مِنْ شَرِّهَا فَإِنَّهَا لَنْ تَضُرَّهُ.

البخاري ومسلم.

“De goede Ro-e-yaa komt van Allaah en de slechte droom komt van de Sheytaan. Wanneer iemand van jullie iets ziet waarvan hij houdt, laat hem dan met niemand daarover spreken behalve met degene die hij/zij liefheeft. En wanneer hij een slechte droom meemaakt (ziet) in zijn slaap, laat hem toevlucht zoeken (bij Allaah) tegen haar kwaad en het kwaad van de Sheytaan, drie keer blazen (zachtjes tuffen), met niemand hierover spreken, want dan deert dit hem niet”.

Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.

En de mensen betreffende het onderwerp van dromen bevinden zich tussen extremisme en verwaarlozing. Er zijn mensen die zich verdiepen in de dromen en hun leven daarop bouwen en zelfs bepaalde resultaten daarvan verwachten. Maar ook anderen die geen aandacht daaraan besteden. Maar de juiste middenweg daartussen is de leiding van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam te volgen.

Onder de eerste groep zijn er zelfs zwakke moslims die regelgevingen baseren op hun dromen. Maar ook anderen die hun dromen laten interpreteren door zogenaamde ‘dromen interpretators’. En degenen die de dromen interpreteren aan zwakke moslims moeten Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa vrezen. Want de werkelijkheid van datgene wat men in zijn slaap meemaakt aan dromen behoort tot het onwaarneembare, wat Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa alleen kent.

Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa zegt:

قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ ۚ

سورة النمل 65.

(De interpretatie van de betekenis van het vers):

{Zeg: “niemand kent het onwaarneembare in de hemelen en op de aarde, behalve Allaah”}.

Soerat An-Naml 65.

Het beste is, dat wanneer men een Ro-e-yaa (een goede droom) meemaakt, dit alleen aan een vertrouwde persoon vertelt of aan een persoon die hem goed advies kan geven. Dit is te begrijpen uit bovenstaande Hadieth (en andere) maar ook uit het Boek van Allaah. Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa zegt, verhalend over de profeet Yoesoef ‘aleihi assalaam:

قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ

سورة يوسف 5.

(De interpretatie van de betekenis van het vers):

{Hij zei: “O mijn zoon vertel jouw droom niet aan jouw broeders, anders zullen zij een plan tegen jou beramen”}.

Soerat Yoesoef 5.

Sheych Ibn ‘Oetheimien is gevraagd over de authenticiteit van het boek ‘interpretatie van de dromen’, waarvan men beweert dat het van Mohammed Ibn Sirin rahimahoe Allaah is. En dat hij (de auteur) degene is die de dromen (van een persoon) in verband bracht met de El-Adjal (het tijdstip waarop iemand komt te overlijden), alsook wat men aan voorziening zou hebben, de goedheid en het kwaad wat iemand kan treffen.

Vraag:

Wat is de regelgeving omtrent het geloven in datgene wat zich in dit soort boeken bevindt en het zich baseren op de inhoud ervan? Ook omdat zich in dit boek Aayaat uit El-Qor-aan en Ahaadieth uit de Soennah van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam bevinden?

Antwoord:

“Als antwoord op deze vraag zou ik mijn broeders willen adviseren om dit soort boeken niet aan te schaffen en ook niet te lezen. Omdat het geen neergezonden openbaring is. Omdat deze boeken meningen kunnen inhouden die echt kunnen zijn maar ook vals kunnen zijn.

En zo kan de uitkomst van een droom gelijk zijn aan datgene wat men in zijn droom meemaakt, maar de werkelijkheid daarvan verschilt per persoon. Het is ook afhankelijk van de tijd en van de plaats. Als men een droom meemaakt, in een bepaald beeld, wil dit niet zeggen dat iedereen die dezelfde droom meemaakt ook dezelfde interpretatie krijgt. Sterker nog: de interpretatie van een droom bij een persoon kan enorm verschillen van de interpretatie van dezelfde droom bij een andere persoon.

Ik adviseer hierbij mijn moslimbroeders, wanneer zij zulke dromen meemaken, dat zij zich vasthouden aan de leiding van de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam. Wanneer iemand onder hen een goede droom meemaakt, laat hem dat alleen vertellen aan iemand die hij liefheeft. Zoals iemand, die in zijn droom ziet dat iemand hem vertelt dat hij naar het Paradijs gaat of iets dergelijks, laat hem dan alleen met degene die hij liefheeft hierover spreken. En wanneer hij iets ziet wat hij haat, laat hem dan met niemand daarover spreken. En laat hem vervolgens op zijn andere zijde gaan liggen als hij wakker wordt. Als hij datgene wat de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam heeft opgedragen doet, zal hem dit nooit deren met toestemming van Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa.

Daarom werden de Sahaabah moge Allaah tevreden over hen zijn (soms) ook ziek vanwege datgene wat zij in hun dromen meemaakten totdat de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam hen met deze Hadieth heeft aangesproken. Zij handelden dan overeenkomstig deze Hadieth en zo werden zij beschermd tegen het kwaad van de dromen”.

Bron: Fataawaa Nooron ‘Alaa Ad-Darb 2/483-484.

De zuivere Islaam

Volgens het begrip van de vrome voorgangers
DONEER