Een bekeerling had voordat zij moslim werd een hond. Zij heeft hem nu al een aantal jaren en vindt het echt moeilijk om hem weg te doen. Mag zij de hond houden?
Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.
Het is niet toegestaan om een hond in huis te hebben, behalve voor de toegestane zaken, zoals voor jacht, voor de wacht (waakhond), voor de landbouw of het vee. Maar een hond aanschaffen voor de lol en ‘gezelligheid’ is niet toegestaan, daar deze daad de goede daden van de moslim dagelijks doet minderen. Dit is op te maken uit onderstaande overleveringen. Aboe Horayrah radhiya Allaahoe ‘anhoe heeft gezegd dat de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam zei:
Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Wie een hond in huis heeft, zijn goede daden zullen elke dag afnemen met een Qieraat. Tenzij het een hond voor (het hoeden) van het vee, voor het bewaken van de gewassen of voor de jacht is.”
Overgeleverd door El-Boekhaarie.
In een andere overlevering van Moeslim:
Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Wie een hond in zijn bezit heeft, die niet voor de jacht, voor (het hoeden van) een vee, of voor de landbouw, zijn goede daden zullen elke dag afnemen met twee Qieraats”.
Overgeleverd door Moeslim.
Sheych Ibn Baaz rahimahoe Allaah zei in zijn commentaar op deze Hadieth:
Dit geeft aan dat het alleen voor deze drie doeleinden mag worden aangeschaft: voor de jacht of voor de vee, dat wil zeggen voor schapen. Want als de hond in de buurt van schapen is, beschermt hij ze tegen de wolven. Hij jaagt op de wolven en helpt de mensen bij de schapen door hen te waarschuwen met zijn geblaf. En zo is het ook met de oogst. Als hij iets verdachts van dieven ziet, blaft hij en worden de mensen alert. Een hond bezitten is alleen voor deze drie doeleinden toegestaan: voor de jacht, voor de veeteelt en voor het landbouw. Als men ze (de honden) voor een andere reden bezit, worden er dagelijks twee Qierats van zijn beloning afgetrokken...”.
Einde citaat, bron.
Wat is een Qieraat? Aboe Horayrah radhiya Allaahoe anhoe heeft gezegd: De Boodschapper van Allaah heeft gezegd:
“Iedereen die een begrafenis bijwoont tot hij het gebed (voor de overledene) verricht, zal een Qieraat (maat van beloning) krijgen. En iedereen die blijft tot de ter aarde bestelling zal Qieraataan (twee Qieraats) krijgen.
Hij werd toen gevraagd: “Wat zijn Qieraataan?”
Hij zei: “Als twee grote bergen.”
Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.
In deze Hadieth betekent het een grote berg aan beloning. Maar Qieraat heeft andere betekenissen. Sheych El Fawzaan zei het volgende:
“Het is vreemd dat sommige moslims, of kinderen van moslims, de ongelovigen imiteren door een hond te bezitten en deze te begeleiden in de auto, op kantoor en thuis, in navolging van de ongelovigen zonder dat dit nodig is. Dit is een ernstige bedreiging voor hem. De Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd: “Elke dag worden er twee Qieraats van zijn beloning in mindering gebracht. Alleen Allaah kent de omvang van een Qieraat, onder de Qieraats van het hiernamaals. Niet van de Qieraats van de Doenyaa (het nabije leven). In sommige overleveringen werd vermeld dat één Qieraat het gewicht van een grote berg is. En als er elke dag twee Qieraats van zijn beloning worden afgetrokken, wat blijft er dan voor hem aan beloning over? Wat is het voordeel van dit verlies? Dit is van een kant. Van de andere kant is dat de Engelen geen huis betreden waar een hond zich bevindt, noch een foto ligt, dit staat in de authentieke Hadieth”.
Einde citaat, bron.
Aboe Talhah radhiya Allaahoe ‘anhoe heeft gezegd dat de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam zei:
Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“De Engelen betreden geen huis waar een hond zich bevindt, noch een foto ligt”.
Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.
Beste zuster, u geeft aan dat u de hond moeilijk weg kan doen. Hiermee geeft u aan dat u uw hond niet makkelijk weg wilt doen. Echter, wanneer u het volgende vers leest, zult u begrijpen dat u dan geen andere keuze hierin hebt. Want wat Allaah Ta’aalaa en zijn Boodschapper hebben besloten, kunt u niet omheen. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Het schikt een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allaah en zijn Boodschapper een besluit over een zaak hebben genomen, om een andere keuze te maken in hun zaak}.
Soerat El-Ahzaab 36.
Het is in de Islaam ook Haraam (verboden) om een hond te verkopen en er geld voor te ontvangen. De prijs van een verkochte hond mag dus ook niet geconsumeerd worden. Dit is overgeleverd door Aboe Mas’oed El-Ansaarie radhiya Allaahoe ‘anhoe. Hij zei:
Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“De Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam verbood (het aannemen van) de prijs van een hond, en ook het aan een prostituee –en aan een waarzegger betaalde geld.”
Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.
Zo komt u - beste zuster - te weten dat u geen hond in huis mag hebben, als u uw goede daden wilt behouden. Maar ook als u wilt dat de engelen u blijven bezoeken, om uw goede daden bij te houden, u de barmhartigheid van Allaah Soebhaanahoe wa Ta'aalaa te schenken en om u bescherming te bieden met de toestemming van Allaah. Om dit allemaal te bereiken moet u echter zich ontdoen van alle begeertes en emoties en gehoor geven aan Allaah Soebhaanahoe wa Ta'aalaa en Zijn Boodschapper salla Allaahoe 'aleihi wasallam. Want alleen hiermee kunt het welbehagen van Allaah verkrijgen en Zijn Toorn vermijden. Het is het oordeel van Allaah Soebhaanahoe wa Ta'aalaa en Zijn Profeet salla Allaahoe 'aleihi wasallam. Een hond mag u alleen voor de vermelde toegestane redenen en doeleinden hebben. En omdat deze niet aanwezig zijn, blijft één keuze over: dat je z.s.m. een onderkomen moet zoeken voor uw hond, anders:
Allaah Soebhaanahoe wa Ta'aalaa zegt in een andere Aayah:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Maar nee, bij jouw Heer (Allaah)! Zij zullen niet geloven totdat zij jou (o Mohammed) tussen hen laten oordelen over hun geschillen, en vervolgens geen enkel vorm van weerstand in zichzelf ondervinden tegen datgene wat jij oordeelt en zij zich (daaraan) volledig overgeven}.
Soerat An-Nisaa-e 65 (Qor-aan 4:65).
Erop vetrouwende u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en van dienst te zijn geweest. En moge Allaah Soebhaanahoe wa Ta'aalaa ons allen leiden naar datgene Hem tevreden stelt, aamien! En Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa weet het, het beste.