Mag een vrouw met een man trouwen van wie zij 3 keer achtereen is gescheiden?

Ik ben voor de derde keer van een man gescheiden. Mag ik opnieuw met hem trouwen?
Aug 7, 2021 11:44

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).

Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Wanneer een man voor de 3e keer van een vrouw scheidt, dan is het voor hem verboden om nog een keer met haar opnieuw te trouwen, voordat zij met een andere man is getrouwd en vervolgens van hem scheidt. 

Allaah de Verhevene zegt: 

{الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ}

سورة البقرة 229

De betekenis van de interpretatie van het vers: 
{De scheiding is twee maal, vervolgens haar behouden in het goede, of haar op een goede manier laten gaan}. 
Soerat El-Baqarah 229. 

De enige mogelijkheid voor zo een huwelijk is dus alleen wanneer zij eerst met een andere man trouwt en vervolgens van hem scheidt.

Allaah de Verhevene zegt: 

{فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىٰ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ}

سورة البقرة 230

De betekenis van de interpretatie van het vers: 
{En als hij van haar gescheiden is, dan is zij niet meer toegestaan voor hem, totdat zij met een andere (man) trouwt. En wanneer hij van haar scheidt, dan is het geen probleem voor hen wanneer zij weer bij elkaar komen* (m.a.w. zij mogen weer gaan trouwen).} Soerat El-Baqarah 230. 

Toevoeging: Voor de duidelijkheid: dit betekent niet dat er bewust wordt gezocht naar een man om met deze vrouw te trouwen en vervolgens van haar scheiden zodat zij Halaal wordt gemaakt voor haar ex-man, van wie zij 3 keer achtereen is gescheiden. Dit geldt zowel voor de ex-man als voor zijn ex-vrouw. Nee, dit is Haraam.

Er moet een spontaan huwelijk tot stand komen zonder dat er een verzoek komt van een van hen. Wanneer dit toch wordt gedaan, dan is het huwelijk ongeldig en de vloek van Allaah berust op degene die dit huwelijk tot stand brengt. 

Sheych Ibn Baaz rahimahoeAllaah zei: 

“En dit is een van de ergste valsheden die er is en een van de grootste corrupties¹.

Wie zo iets doet, pleegt Zinaa (overspel). Omdat hij haar niet trouwt zodat zij zijn vrouw wordt, zodat hij zichzelf beschermt (tegen verdorvenheid) en zodat hij nakomelingen met haar kan hebben.

Maar hij ging te werk zoals een ‘geleende bok’². Zodat zij (de vouw) Halaal wordt gemaakt voor haar ex-man. Dit soort huwelijk is dus vals en niet legitiem. Zij kan dus niet hertrouwen met haar ex-man, omdat hij haar met een verkeerde intentie is getrouwd. Dit huwelijk is vals en niet geldig voor hem noch voor haar ex-man. Omdat dit geen huwelijk is. Allaah heeft gezegd:

Interpretatie van de betekenis van het vers:
{… totdat zij met een andere (man) trouwt.}

Deze man is een geleende bok en geen legitieme man. Door dit huwelijk kan zij dus niet Halaal worden gemaakt voor haar ex-man”. Einde citaat. 

Bron: Fataawaa Sheych Ibn Baaz, 20/277-278. 

El Allaah de Verhevene weet het beste.

  1. Sheych Ibn Baaz rahimahoeAllaah verwijst hiermee naar de Hadieth van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam waarin hij zei: “Vervloekt is degene die (een vrouw Halaal) maakt voor een andere, en degene voor wie deze Halaal wordt gemaakt”.
    Overgeleverd door Abie Daawoed en authentiek bevonden door El Albaanie in Soenan Abie Daawoed.
  2. Sheych Ibn Baaz rahimahoe Allaah verwijst hiermee naar de volgende overlevering: ‘Oeqbah Ibn ‘Aamir radhiya Allaahoe anhoe zei dat de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd: “Zal ik jullie informeren over de ‘geleende bok’? Zij zeiden: Ja, o Boodschapper van Allaah! Hij zei: “Degene die (de gescheiden vrouw) Halaal maakt (voor een andere). Allaah vervloekt degene die dit Halaal maakt en degene voor wie dit Halaal wordt gemaakt”.
    Overgeleverd door Ibn Maajah en El Haakim. Hasan bevonden door El Albaanie in Sahieh Ibn Maajah.