Terug naar vragen & antwoorden
Fiqh

Is de douchekamer een onreine plek?

Ik heb begrepen dat de douche een onreine plek is. Is het dan ook niet toegestaan de douche te betreden met blote voeten? Geld hetzelfde voor de WC?

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige). Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

De moslim mag de plaatsen die onrein zijn niet met blote voeten betreden.
De douchekamer is in principe geen onreine plaats. Wanneer iemand doucht, dan reinigt hij zichzelf en al de onreinheid die aan het lichaam kleefde wordt doorgespoeld, waardoor de vloer schoon en rein wordt.
Ben je van mening dat er nog onreinheid in de douchekamer zit, of het nou in de douchecabine of gewoon op een andere plek in de badkamer, dan moet je deze verwijderen.

Wat betreft de WC, dan is de WC pot onrein wanneer er nog resten van ontlasting en urine daarop zitten. Even met een borstel overheen en dan is ook de WC pot weer schoon en rein.

Anas Ibn Maalik radhiya Allaahoe ‘anhoe zei:

قَالَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: بَيْنَمَا نَحْنُ فِي الْمَسْجِدِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ جَاءَ أَعْرَابِيٌّ فَقَامَ يَبُولُ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "مَهْ ، مَهْ".

قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "لَا تُزْرِمُوهُ ، دَعُوهُ". فَتَرَكُوهُ حَتَّى بَالَ ثُمَّ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعَاهُ فَقَالَ لَهُ: "إِنَّ هَذِهِ الْمَسَاجِدَ لَا تَصْلُحُ لِشَيْءٍ مِنْ هَذَا الْبَوْلِ وَلَا الْقَذَرِ إِنَّمَا هِيَ لِذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالصَّلَاةِ وَقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ". أَوْ كَمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

قَالَ فَأَمَرَ رَجُلًا مِنْ الْقَوْمِ فَجَاءَ بِدَلْوٍ مِنْ مَاءٍ فَشَنَّهُ عَلَيْهِ.

البخاري ومسلم.

“Terwijl wij met de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam in de moskee waren, kwam een bedoeïen binnen en ging urineren (plassen) in de moskee. Toen begonnen de  Sahaabah (metgezellen) te schreeuwden tegen hem: “Mah, Mah!”; wat betekent: “Ho! Ho!”.
Toen zei de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam: “Onderbreek hem niet, laat hem!”
Nadat de bedoeïen klaar was met urineren, zei de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam tegen hem:
“Voorwaar, deze moskeeën zijn helemaal niet geschikt voor deze urine en ook niet voor (deze) viezigheid. Maar zij zijn slechts bedoeld voor het gedenken van Allaah, de Almachtige, het verrichten van het gebed en het reciteren van de Qor-aan.”
De Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam wendde zich tot een man en vroeg hem om een emmer water. Hij goot deze erover. El Boekhaarie en Moeslim.

En zoals bekend is, was de vloer van de moskee van de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam van zand.
En zand is moeilijker schoon te maken dan een vloer van tegels. En toch was een emmer water genoeg om daarmee de vloer van de moskee schoon en rein te krijgen.

Mocht je een douchekamer betreden waar nog onreinheid is, dan moet je deze verwijderen (dweilen) en daarmee is de vloer weer schoon en rein.
Sommige geleerden zien de toiletten van tegenwoordig niet als onreine plaatsen. Omdat er geen fysieke onreinheid blijft staan.  

Sheych Saalih El-Fawzaan heeft gezegd:
“En betreffende het vermelden van de Naam van Allaah op de toiletten van tegenwoordig¹, voor deze geldt een andere regelgeving. Dit zijn namelijk plaatsen waar men zijn behoefte doet, waarna men deze met water doorspoelt en niets van de onreinheid blijft nog staan. Zo een plaats krijgt niet de regelgeving van plaatsen waar men zijn behoefte doet waar de onreinheid (ontlasting en urine) blijft staan. De huidige toiletten van nu verschillen hiervan. Deze worden gereinigd en niets van de onreinheid blijft nog staan. Men hoort hier dan de Naam van Allaah te vermelden bij El-Wodhoo-e, ook al bevindt hij zich op zo’n een toilet”.

Bron: uitleg van ‘Oemdat El-Ahkaam.

  1. Vroeger had men nog geen toiletten zoals nu. Mensen deden hun behoeftes op een plaats genaamd Kanief, waar de onreinheden bleven staan. Deze plaatsen kon men moeilijk met blote voeten betreden. Daarom zijn deze plaatsen ook waar de Shayaatien komen en verblijven.

De zuivere Islaam

Volgens het begrip van de vrome voorgangers
DONEER