Naam borduren op de gebedskleed

Mag ik mijn naam op een gebedskleed borduren?
Aug 7, 2021 11:44

BismiAllaah Ar-RahmaanAr-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Alle zaken die van het gebed zouden kunnen afleiden zijn Makrooh (afkeuringswaardig)) en afgeraden.
Een gebedskleed in een islamitisch huis is niet nodig. De vloer bij een moslim/moslima is schoon en rein/c.q. hoort schoon en rein te zijn, ook al gaat men de kamer in met zijn schoenen. Wel dienen de schoenen onreinhedenvrij te zijn.
Heeft iemand toch een gebedskleed nodig, voor wanneer men zich buitenshuis bevindt (op het werk, op school, op een koude vloer of op een parkeerplaats), dan moet deze niet versierd zijn. Deze versieringen kunnen men in zijn gebed afleiden.

Wat zeggen de geleerden over de versierde gebedskledingen?
De volgende vraag is aan Sheych Ibn Baaz rahimahoe Allaah gesteld:
Wat is de regelgeving van het bidden op een versierd tapijt, is het een innovatie?

Hij antwoordde:

“Nee, het is afkeuringswaardig, omdat het men verstoort in zijn gebed. Dus, het is beter voor hem om te bidden op een gewoon tapijt, zonder inscripties(versieringen) om hem niet van zijn gebed af te leiden, of op schone grond te bidden

Wat betreft de versierde gebedskleden, die kunnen zijn gebed hinderen, dus deze eerder niet gebruiken”.

Bron:
https://binbaz.org.sa/fatwas/18970/%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%A9-%D8%B9%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B2%D8%AE%D8%B1%D9%81%D8%A9

Een dergelijke vraag is ook gesteld aan het Permanent comité voor Fatwaa en onderzoek:

Het antwoord daarop is:
“Moskeeën zijn de huizen van Allaah de Verhevene. Zij zijn gebouwd om daarin te bidden, Allaah te loven en Hem te vrezen.
De tekeningen en versieringen op de kleden en de muren van de moskeeën leiden het hart af van het gedenken van Allaah en nemen de eerbied van de biddende (persoon) voor Allaah weg. Daarom haten de vrome voorgangers het bidden op de versierde gebedskledingen.
Hierom zouden moslims dit in hun moskeeën moeten vermijden. Voor de perfectie van hun aanbidding dienen zij deze afleidingen weg te houden van de plaatsenwaar ze de nabijheid van Allaah, de Heer van de werelden, zoeken. Dit in de hoop op een grotere beloning. Maar het gebed daarop is wel geldig”.

Bron:
Fataawaa van het Permanent comité,6/181-182.

Waarom borduurt men een naam op een gebedskleed?
Als men bang is dat het kleed kwijtraakt, of dat er kans is dat men per ongeluk andermans kleed pakt, dan mag deze gekenmerkt worden door bijvoorbeeld een letter of een kleurtje. Dit dient  aan de onderkant te zijn  zodat men niet afgeleid wordt tijdens het gebed.

Een profijt volle zaak:
Op veel gebedskleden staat tegenwoordig een afbeelding van een moskee. Dit is  Makrooh (afkeuringswaardig)). En wanneer het de Ka’bah afbeelding betreft, dan is het erger, aldus Sheych Ibn Baaz rahimahoe Allaah.

Bron:
https://www.youtube.com/watch?v=bnfiy3EVZpA&ab_channel=%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%A9%D8%A3%D8%A8%D9%88%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AA%D9%8A%D8%A8%D9%8A

En Allaah de Verhevene weet het, het beste!