Terug naar vragen & antwoorden

Offeren met schulden

Is het toegestaan voor mij om te offeren of moet ik eerst deze schulden aflossen?

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Een offer slachten op de dag van El-‘Ied (ook op de 3 daarop volgende dagen) is een Soennah, voor wie daartoe in staat is. En wie niet daartoe in staat is, treft geen blaam in shaa Allaah.
Daarom is het aan u om eerst uw schulden af te lossen, alvorens u aan een offer kunt denken. En geld hiervoor lenen is niet toegestaan omdat Allaah niemand belast boven zijn vermogen.
Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt in de Qor-aan:

{لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا}. سورةالبقرة 286.

(De betekenis van de interpretatie van het vers):
{Allaah belast niemand boven zijn vermogen}. Soerat El-Baqarah 286.  

Sommige mensen lenen een geldbedrag om een offer mee te kopen, terwijl zij arm zijn of niet rond kunnen komen met hun inkomen. Bovendien ondervinden zij moeite om de schuld terug te betalen.
Dat is niet toegestaan, behalve wanneer men het geldbedrag zonder moeite terug kan betalen.

De volgende vraag is aan Sheych Ibn Baaz gesteld:
Mag iemand geld lenen om een offer hiermee te kopen?

Hij antwoordde:
“Daar is niets mis mee. Een moslim kan geld lenen om te offeren, als hij instaat is om het (geleende) bedrag terug te kunnen betalen”.
Fataawaa Ibn Baaz 1/37.

De meeste geleerden zijn het er over eens dat het niet toegestaan is voor een moslim om dit ritueel na te laten terwijl men daartoe in staat is.
Maar voor wie geen offerdier kan kopen, is dit geen probleem in shaa Allaah. Want de Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam heeft gezegd:

"مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَلَمْ يُضَحِّ فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا." أخرجه ابن ماجة وأحمد وصححه الألباني في صحيح الجامع.  

(De betekenis van de interpretatie van de overlevering):
"Wie in staat is om te offeren, en dat toch niet doet, mag onze gebedsplaats niet naderen”.
Overgeleverd door Ahmed en Ibn Maajah. Authentiek bevonden door El Albaanie.Wie wel in staat is om deze Soennah wel te doen, moet deze maar niet laten.Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:

{ذَٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ}. سورة الحج 32.

(De betekenis van de interpretatie van het vers):
{En wie de gewijde Tekenen van Allaah eer bewijst, voorwaar dit is een teken voor Taqwaa (het vrezen van Allaah), uit de harten}. Soerat El-Hadjj 32.

En bij Allaah ligt al het succes!

De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren