Ik heb geld verdiend uit Haraam zaken. Wat moet ik hiermee doen?
Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof zij Allaah, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.
Het is niet toegestaan om verdiensten te verkrijgen uit Haraam zaken. Mocht men toch inkomsten hebben vergaard uit Haraam zaken, dan mag men deze niet voor zichzelf gebruiken. Hier volgen de Fataawaa van de grote geleerden over deze zaak:
1-Sheych El Islaam Ibn Taymiyah (overleden 728 H) zei:
“En wie een loon ontvangt voor iets dat Haraam is, of een voordeel van een dienst ontvangt die hij vervulde, zoals een loon voor het vervoeren van wijn, een loon voor het maken van een kruis, of een loon uit Zina (overspel), laat hem dan het geld uitgeven als Sadaqah. En laat hem de Tawbah doen voor die verboden zaak. De Sadaqah zal dan als boetedoening voor zijn (slechte) daden zijn. Want het verdiende geld mag men zichzelf niet ermee baten (mag niet voor zijn eigen onderhoud uitgegeven worden). Dat is namelijk een kwaadaardige verdienste. Het wordt ook niet teruggegeven aan de eigenaar (de gever). Omdat dat als compensatie (voor de diensten) is uitgegeven. Hij behoort het uit te geven als liefdadigheid, zoals dat bepaald is door de geleerden, zoals de Imam Ahmed en de vrienden van (Imam) Malik en anderen”.
Bron: Majmooe’ El Fataawaa 22/142.
2-Sheych Ibn Oethaimien (overleden 1421 H) zei:
“Als hij niet wist dat het inkomen verboden was, dan mag hij alles houden en hem treft geen blaam. Ook wanneer hij misleid werd door de Fatwaa van een geleerde, dan hoeft hij niets af te staan. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Wie dus een vermaning van zijn Heer ontvangt en ophoudt (met nuttigen van rente) voor hem is datgene wat hij al bezit en zijn zaak ligt bij Allaah (om daarover te oordelen)}. Soerat El Baqarah 275 (Qor-aan 2:275).
Bron: Alliqaa-e Ashahrie 19/67.
3-Het permanent comité zei:
“Als hij wist dat het inkomen Haraam was, dan kan hij het alleen goed maken door Tawbah te verrichten. Maar hij moet het geld van de hand doen, door dit uit te geven in goede en rechtvaardige zaken (goede doelen)”.
Bron: Fataawaa van Het permanent comité 14/32.
En Allaah de Verhevene weet het beste.