Terug naar vragen & antwoorden
Gebed

Twee Rak’aat bidden tussen de Adhaan en Salaat El-Maghrib

Is er een Soennah-gebed vóór Salaat el Maghrib? Doelende op een gebed tussen de Adhaan en Iqaamah. Sommige mensen in de moskee staan op en verrichten 2 Raka’aat. Nadat ik hiernaar heb gevraagd antwoordden zij dat dit een Soennah zou zijn. Gezien er tussen ‘Asr en Maghrib geen gebeden verricht worden, op uitzonderingen na, is mijn vraag welke gebeden hierop een uitzondering zijn?

Bismi Allaah Ar-Rahmaani Ar-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Barmhartige).

Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Het is Moestahabb om tussen de Adhaan en het Maghrib-gebed 2 Raka'aat te bidden.

Dit is overgeleverd in tal van Ahaadieth.

عن عبد الله المزني رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:

"صَلُّوا قَبْلَ صَلاَةِ الْمَغْرِبِ". قَالَ فِي الثَّالِثَةِ: "لِمَنْ شَاءَ" ، كَرَاهِيَةَ أَنْ يَتَّخِذَهَا النَّاسُ سُنَّةً.

رواه البخاري.

Abdoellaah El Moezanie radhiya Allaahoe ‘anhoe verhaalt dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam zei:

"Bid vóór El-Maghrib”. Dit heeft hij drie keer herhaald en de derde keer zei hij: “Voor wie dit wil". Zodat de mensen niet zullen denken dat deze twee Raka'aat een (verplichte) Soennah is.

Overgeleverd door El Boekhaarie.

Ter ondersteuning en aanvulling: youtube.com

Anas Ibn Maalik radhiya Allaahoe anhoe zei:

"كُنَّا بِالْمَدِينَةِ ، فَإِذَا أَذَّنَ الْمُؤَذِّنُ لِصَلَاةِ الْمَغْرِبِ ابْتَدَرُوا السَّوَارِيَ ، فَيَرْكَعُونَ رَكْعَتَيْنِ رَكْعَتَيْنِ ،

حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ الْغَرِيبَ لَيَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فَيَحْسِبُ أَنَّ الصَّلَاةَ قَدْ صُلِّيَتْ مِنْ كَثْرَةِ مَنْ يُصَلِّييهِمَا".

رواه مسلم.

“Wanneer er werd opgeroepen tot het gebed van El-Maghrib, gingen de mensen achter de zuilen (de pilaren van de moskee) twee Rak'aat bidden, zodat wanneer een vreemdeling de moskee binnenkwam ging denken dat men El-Maghrib al had gebeden, omdat veel mensen deze twee Rak'aat baden”.

Overgeleverd door Moeslim.

وعن مختارِ بن فُلفُل، قال: سألتُ أنسَ بن مالكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْه عن التطوُّع بعدَ العصرِ؟ فقال:

"كُنَّا نُصَلِّي عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيْنِ بَعْدَ غُرُوبِ الشَّمْسِ قَبْلَ صَلَاةِ الْمَغْرِبِ.

فَقُلْتُ لَهُ: أَكَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّاهُمَا ؟ قَالَ: كَانَ يَرَانَا نُصَلِّيهِمَا فَلَمْ يَأْمُرْنَا ، وَلَمْ يَنْهَنَا"

رواه مسلم.

Mokhtar Ibn Foelfoel zei: Ik vroeg Anes Ibn Malik, moge Allaah tevreden met hem zijn over vrijwillige gebeden na (het gebed van) El-Asr? Hij zei:

"Wij baden in de tijd van de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam twee rak'aat na de zonsondergang en vóór het Maghrib gebed”. Ik zei tegen hem: Bad de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam deze (twee Rak’aat ook)?

Hij zei: “Hij zag ons, maar hij beval ons niet om deze te bidden, noch verbood hij het ons”.

Overgeleverd door Moeslim.

En Allaah de Verhevene weet het beste.

De zuivere Islaam

Volgens het begrip van de vrome voorgangers
DONEER