Terug naar artikelen

Het begrip islamitisch trouwen

Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).

Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Wanneer een man een vrouw wil huwen, wendt hij zich tot haar Waliyye (haar voogd) en vraagt om haar hand. De Waliyye overlegt met de vrouw of zij al dan niet accepteert om met deze man de trouwen. Zo ja, dan kan de huwelijksprocedure beginnen. Het huwelijk moet wel volgens de huwelijksvoorwaarden* voltrokken worden. Het kan niet geldig zijn, indien het niet aan deze voorwaarden voldoet. Dit staat vast in het boek van Allaah Ta’aalaa en in de Soennah van Zijn Boodschapper salla Allaahoe aleihi wasallam.

*Let op, trouwen onder gemeenschap van goederen is niet toegestaan in de Islaam. Lees meer hierover in het volgende artikel: Trouwen onder gemeenschap van goederen

1-De eerste voorwaarde: de toestemming van de Waliyye:

Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:

{فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ}. سورة النساء 25.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah: {En huw hen (de vrouwen) met de toestemming van hun Ahl}. Soerat An-Nisaa-e 25 (Qor-aan 4:25). En ‘hun Ahl’ staat hier voor degene die de voogdij over de bruid heeft. Dit is de allereerste voorwaarde.

Niemand dan de Waliyye heeft het recht om de vrouw die onder zijn voogdij is uit te huwen. Niettemin  kan de vrouw zichzelf laten uithuwelijken. De Waliyye is een man die voogdij heeft over de bruid en is degene die de toestemming geeft tot het huwelijk. De Waliyye kan een van de volgende personen zijn, in de volgende volgorde:

  • De vader;
  • Degene die de vader als voogd heeft aangesteld (de gemachtigde);
  • De opa van vaderskant of de overgrootvader;
  • De zoon, en zijn zonen;
  • De volbloedbroer;
  • De halfbroer van de kant van de vader;
  • De zonen van haar broer van beide ouders;
  • De zonen van de volbloed- en halfbroers;
  • De volbloedbroer van de vader;
  • De halfbroer van de vader;
  • De zonen van de volbloed- en halfbroers van de vader;
  • De meest nabije mannelijke bloedverwant van vaderskant;
  • Wanneer bovenstaande personen ontbreken, dan heeft de moslimleider de voogdij over de vrouw. Deze functie kan vervuld worden door zijn plaatsvervanger (een rechter, een juriste, een ambtenaar…etc.). Deze is de Waliyye van elke vrouw die geen Waliyye heeft.

‘Aisha radhiya Allaahoe anhaa zei: de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:

"أَيّمَا امْرَأَةٍ نَكَحَتْ نَفْسَهَا بِغَيْرِ إذْنِ وَلِيّهَا فَنِكَاحُهَا بَاطِلٌ ، فَنِكَاحُهَا بَاطِلٌ ، فَنِكَاحُهَا بَاطِلٌ. فَإِنْ أَصَابَهَا فَلَهَا مَهْرُهَا بِمَا أَصَابَ مِنْهَا فَإِنْ اشْتَجَرُوا فَالسّلْطَانُ وَلِيّ مَنْ لَا وَلِيّ لَهُ".

رواه الترمذي وأبو داود وابن ماجه. وصححه الألباني في إرواء الغليل 1840  .

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Elke vrouw die trouwt zonder de toestemming van haar Waliyye, haar huwelijk is ongeldig”. (drie keer herhaald). Als een man met haar trouwt zonder de toestemming van haar Waliyye, dan heeft zij het recht op een bruidsschat. En als zij onenigheid hebben, dan is de Soltane (Sultan) de Waliyye van degene die geen Waliyye heeft.”
Overgeleverd door At-Tirmidhie, Aboe Daawoed, Ibn Maajah. Sahieh bevonden door El-Albaanie in El-Irwaa-e nr. 1840.

In een andere overlevering verhaald door Aisha radhiya Allaahoe anhaa wordt vermeld dat de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:

"لَا نِكَاحَ إِلَّا بِوَلِيٍّ وَشَاهِدَيْ عَدْلٍ".

رواه ابن حبان، البيهقي وصححه الألباني في صحيح الجامع برقم 7557.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Er is geen geldige huwelijk behalve met de toestemming van de Waliyye (de voogd) en twee rechtvaardige getuigen”.
Overgeleverd door Ibn Hibban, El Bayhaqie. Tevens authentiek bevonden door El-Albaanie in Sahieh El-Djaami’ nr. 7557.

En de Waliyye moet een man zijn. Daarom kan een vrouw niet als Waliyye optreden, zelfs niet voor haar dochter. Daarnaast moeten de getuigen ook mannen zijn. Aboe Horayrah radhya Allaahoe ‘anhoe zei: De Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:

"لا تُزَوِّجِ الْمَرْأَةُ الْمَرْأَةَ، وَلا تُزَوِّجِ الْمَرْأَةُ نَفْسَهَا ، فَإِنَّ الزَّانِيَةَ هِيَ الَّتِي تُزَوِّجُ نَفْسَهَا".

رواه ابن ماجه ، وصححه الألباني في صحيح ابن ماجة وصحيح الجامع برقم 7298.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Een vrouw kan geen andere vrouw laten uithuwelijken. En een vrouw kan zichzelf niet uithuwelijken. De ontuchtige vrouw is degene die zichzelf laat uithuwelijken”.
Overgeleverd door Ibn Maadjah en Sahieh bevonden door El-Albaanie in Sahieh Ibn Maajah en Sahieh El-Djaami’ nr. 7298.

Bij de verloving (wanneer iemand om de had van zijn toekomstige vrouw vraagt) en tijdens zo’n bijeenkomst, als aan alle voorwaarden is voldaan, is men in principe islamitisch getrouwd. Hierna zijn de partners Halaal voor elkaar en kunnen ze omgang met elkaar hebben. Echter, dit soort huwelijken zijn in Nederland verboden en zelfs strafbaar. Bovendien waarborgt zo’n huwelijk geen rechten, noch van de man nog van de vrouw. Met name wanneer er problemen ontstaan. Daarom moeten de partners langs de gemeente gaan om voor de wet te trouwen. ons advies: iemand die zo’n een huwelijk aangaat, moet niet haasten met het consumeren ervan. De partners moeten eerst naar de gemeente gaan om een huwelijksakte aldaar af te halen. Dit geeft meer garanties en zekerheid, zowel voor de man als voor de vrouw.

Samenvatting, de voorwaarden van een geldig huwelijk zijn:

  1. De aanwezigheid van de Waliyye (mannelijk voogd) die toestemming geeft voor het huwelijk;
  2. De acceptatie en tevredenheid van beide partners;
  3. De aanwezigheid van twee rechtvaardige moslim getuigen (mannen);
  4. Dat er geen obstakels zijn die het huwelijk kunnen belemmeren, zoals bloedverwantschap*, ziekte en andere oorzaken.
  5. De gescheiden vrouw of de weduwe die wil hertrouwen moet haar ‘Iddah (de wachttijd) eerst voltooien.

*Bloedverwantschap: In de volgende Aayah staan de vrouwen die verboden zijn voor een man om met hen te trouwen. Dit is een blijvend verbod. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zei:

{وَلَا تَنكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا. حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالاتُكُمْ وَبَنَاتُ الأَخِ وَبَنَاتُ الأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ الَّلاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ الَّلاتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَائِكُمُ الَّلاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَأَن تَجْمَعُواْ بَيْنَ الأُخْتَيْنِ إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا}. سورة النساء 23.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{En huw niet de vrouwen die jullie vaders hebben gehuwd, met uitzondering van wat zich in het verleden heeft voorgedaan. Voorwaar het was zeker een verdorvenheid en afschuwelijke weg. Verboden voor jullie (om mee te trouwen) zijn: jullie moeders, jullie dochters, jullie zussen, jullie Ammaat (zussen van vader), jullie Khaalaat (zussen van moeder), de dochters van jullie broer, de dochters van jullie zussen, jullie zoogmoeders, jullie zoogzussen, jullie schoonmoeders, en jullie stiefdochters, die onder jullie voogdij vallen en met wier moeders jullie gemeenschap hebben gehad. Maar als jullie nog geen gemeenschap met hen hebben gehad, dan treft jullie geen blaam om te trouwen met hun dochters. Ook de vrouwen van jullie (biologische) zonen (zijn voor jullie ook verboden en dat jullie twee zussen tegelijkertijd huwen, met uitzondering van wat zich (in het verleden) heeft voorgedaan. Voorwaar Allaah is Meest vergevingsgezind, Meest Genadevolle}.
Soerat An-Nisaa-e 23 (Qor-aan 4:22-23).

In bovenstaande Aayah zijn de vrouwen opgesomd die verboden zijn voor een man om mee te trouwen.

  • de ex-vrouw van de vader (stiefmoeder);
  • de moeder;
  • de dochter;
  • de zus;
  • de zus van vader;
  • de zus van moeder;
  • de dochter van de broer;
  • de dochter van de zus;
  • de zoogmoeder;
  • de zoogzussen;
  • de schoonmoeder;
  • de stiefdochter;
  • de ex-vrouw van de zoon;
  • Twee zussen tegelijkertijd huwen.

Deze vrouwen zijn vermeld is de Qor-aan. Echter zijn er nog twee andere huwelijken die verboden zijn, namelijk:

  • Tegelijkertijd touwen met een vrouw en haar Ammah (tante, zus van vader);
  • Tegelijkertijd trouwen met een vrouw en haar Khaalah (tante, zus van moeder).

Dit is een tijdelijk verbod, want als hij van een van hen scheidt of als een van hen sterft, dan is het voor hem toegestaan om met de andere te trouwen. Dit verbod is vermeld in de volgende overlevering. Aboe Horayrah radhiya Allaahoe anhoe zei dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:

"لَا تُنكَحُ المرأةُ عَلَى عَمَّتِهَا، ولا عَلَى خَالَتِهَا". البخاري ومسلم.

“Er mag niet tegelijkertijd gehuwd worden met een vrouw en haar ‘Ammah (zus van vader), noch met een vrouw en haar Khaalah (zus van moeder)”.
Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.

En Allaah de Verhevene weet het beste.

De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren